Odla fantasi

Denna sommar är lite hattig. Jag har ju jobb som vanligt, men Elli har sommarlov. Maximos går däremot på förskolan som vanligt hela juli ut. Detta innebär förstås att Elli hamnar lite i kläm.

Många dagar hämtar Aris farbror upp Elli, hans dotter – och därmed Ellis faster – är jämnårig med Elli och de är bästa vänner. Med dem spenderar Elli många förmiddagar på stranden.

Övriga dagar är hon här hemma med mig. Men jag har förbjudit TV-tittande på förmiddagarna och hon måste försöka låta bli att prata med mig om det inte är något viktigt. Hon lär sig alltså att roa sig själv. Det kändes brutalt i början, de första dagarna satt hon i timtal i soffan och suckade av uttråkning och det hade varit så lätt att låta henne se på TV, som hon ville. Men jag vill så gärna att hon ska odla sin kreativitet och fantasi, som hon egentligen har så mycket av.

Nu är det lättare. Idag är hon hemma och har hittills:

  • Fixat och ätit frukost själv
  • Lagt en pärlplatta
  • Lekt med sina favoritnallar en lång stund
  • Pratat i telefon med sin bästis som är på sjukhuset (inget allvarligt)
  • Lekt mer med sina favoritnallar (hon gör det just nu)

Det är högljudda lekar där Elli spelar alla roller och det är ljuvligt att betrakta hennes inlevelse. Jag minns mina egna sådana lekar, hur jag gick in i rollerna som om de var helt verkliga.

Jag är glad att jag införde TV-förbudet redan från början, för nu kommer lekarna naturligt.

På eftermiddagen, under siestatimmarna, när vissa i familjen (det varierar vem) sover middag, tillåter jag en film, och då uppskattar hon ju den stunden så mycket mer också – och väljer sin film med omsorg.

Jag läste någonstans att uttråkning är brist på kreativitet och det är väldigt skönt att se att min lilla tjejs kreativitet snabbt dödade uttråkningen.

En reaktion på ”Odla fantasi

  1. Så underbart! Jag kan riktigt se henne med alla nallarna. 🙂 Så klokt gjort av dig, och starkt. Kramis

Lämna en kommentar