Dilemma

Nu har jag gett mig in på en snårig stig. För några veckor sedan dök det upp en hund här hos oss. Hon började sova utanför vår ytterdörr och tydde sig till mig medan hon var rädd för alla andra. Hon var otroligt söt och runt ett år gammal. Jag pratade med en vän som arbetar för frivilligorganisationen för herrelösa hundar och katter här i Paleochora och hon bekräftade att hunden som kommit till mig var herrelös. Efter några dagar tyckte jag att hon nog skulle kunna få stanna hos oss. Frivilligorganisationen för herrelösa djur svämmar över och skulle jag lämna henne hos dem så kändes chanserna för att hon skulle hitta ett hem ganska små. Dessutom kom hon väldigt bra överens med vår gamla hund, som annars kan vara lite si och så med andra hundar.

Men jag ville inte skaffa en hund till bara för att binda upp den utanför huset och Aris är helt emot att ha hundar inomhus. Därför har jag innan alltid sagt att jag inte vill ha någon hund alls. Ska man ha en hund så ska man ta ansvar för att ge den ett fint liv. Denna lilla fick ett halsband, en matskål och en liten bädd utanför vårt hus, men frihet att komma och gå som hon ville. Nu när hon känner sig trygg här så har hon börjat ge sig ut på eskapader. Hon går bland annat till strandbaren och stör och idag fick jag veta att folk har börjat irritera sig på henne för hon är ju ung och lekfull och lite busig.

Så nu vet jag inte vad jag ska göra! Jag har bundit henne tillsammans med vår gamlehund på en skön, skuggig plätt i trädgården. Ska försöka träna henne att gå i koppel och ta henne på många promenader. Än så länge går hon inte en centimeter med kopplet på sig, så det är ju ett problem.

Det känns inte så bra att ha henne bunden, men jag kan ju heller inte ha en hund som springer runt och stör folk. Det känns som att jag har målat in mig själv i ett hörn här…

2015-05-14 21.38.11

Vi kallar henne Lilla.

3 reaktioner på ”Dilemma

  1. Jag tycker absolut att du ska behålla vovven. Och ha den inomhus. Och strunta i vad folk säger. ”Stör”?. Det finns ju massor av herrelösa hundar i Grekland. Varför skulle just ”Lilla” störa?. Snart kommer hon att älska att gå i band. Lugnt och tryggt med en snäll matte.

  2. Ja, klart jag ska behålla henne! Det har jag insett idag, det finns liksom inget alternativ. Jag gjorde ett nytt försök med kopplet idag och det gick såå mycket bättre. Tricket var att ha med Hybridis, gamlehunden, i koppel också, Lilla har verkligen tytt sig till honom.

    Min plan är nu att ha henne helt fri och lös hela nätterna och i löplina i trädgården tillsammans med Hybridis om dagarna. Därutöver går jag promenader med dem några gånger varje dag. Jag har gjort så idag och det har gått jättebra. Hon har varit lugn och nöjd i trädgården hos Hybridis hela dagen.

Kommentera

